Ако сте нов в бюджетирането, да измислите как да управлявате парите си всеки месец, може да изглежда трудно за изпълнение. Не само, че трябва да се организирате, но и трябва да вземате трудни решения за това как да изразходвате вашите пари. Да разчитате на опита на другите не е много от полза, защото вашите приходи и разходи са уникални. Някой може да е в състояние да похарчи 1 000 лева на месец за наем, но този разход може да не е приложим за вас.

Има добри новини: Нямате нужда от сложни електронни таблици с безброй категории разходи и не е нужно да сте финансов експерт. Трябва просто да следвате правилото 50-20-30.

Какво е правилото 50-20-30?

Правилото 50-20-30 ви помага да изградите бюджет, като разделите разходите си на три категории:
• 50% от доходите Ви да почкриват основните Ви разходи. Това включва наем/вноска по ипотека, комунални услуги и неща, като хранителни стоки и транспорт за работа.
• 20% от приходите Ви да отиват за разходи за бъдещето, т.е. вашите спестявания, инвестиции и плащания за намаляване на дълговете (например потребителски кредит, лизинг, кредитни карти и др.).
• 30% от доходите Ви се използват за избираеми разходи. Това е всичко, което купувате, което искате, но не непременно се нуждаете (като пари, изразходвани за пътувания, хобита, пазаруване, хранене в ресторанти и др.).  

ЗАЯВЕТЕ КОНСУЛТАЦИЯ

Имайте предвид, че процентите за основните и избираемите разходи са максималният размер, който трябва да изразходвате. Падането под тях може да ви остави повече пари за други финансови цели в категория разходи за бъдещето.

Как да започнете бюджет 50-20-30?

Разберете какво се случва с вашите финанси в момента. Първо погледнете вашите приходи, за да определите точно колко пари получавате всеки месец. Това е вашият доход и това, на което ще разчитате при разделянето на 50-20-30. (Ако сте самонаети, бъдете внимателни, като проследявате приходите си и разбирате средния си доход на месец, така че да можете да бюджетирате.).

След това проследявайте разходите си. Да, това означава да следите всеки последен лев - от големите неща, до кафето, което си купувате по пътя към работа. След това разделете разходите си на една от трите категории: основни разходи, разходи за бъдещето и избираеми разходи. Регулирайте ги, за да сте сигурни, че попадате в параметрите 50-20-30. Ако прекалявате с неща, които искате, но не са ви нужни, е време да ги намалите, за да спестите повече.

Защо функционира правилото 50-20-30?

То поддържа личните ви финансови ресурси прости, за да можете да плащате сметките си и да добавяте към спестяванията си. Също так Ви дава свободата да използвате част от парите само за забавление. Това също е добра отправна точка за начинаещи в бюджета. Няма никаква несигурност, стъпките ви за действие са ясни и дори предвиждат спестявания, инвестиции и други финансови цели. Така е много по-вероятно, че ще поддържате курса с течение на времето, като в крайна сметка постигнете желаната финансова стабилност.

Правилото 50-20-30 предлага известна гъвкавост. Можете да го огънете малко, като промените процентите, за да го направите по-добро за вас. Не става дума за точния процент на разбивка, защото всички бюджети малко или много се различават. Ключът е да се предприемат действия и да се използва система, която да ви помогне да останете последователни в управлението на парите си всеки месец. Важно е и да се уверите, че покривате разходите си, че сте отговорни, като спестявате за утре, и си осигурявате възможност да се насладите на живота днес. 

Искате ли да приложите правилото 50-20-30 с помощта на наш консултант? 

ЗАЯВЕТЕ КОНСУЛТАЦИЯ

*Създателят на правилото 50-20-30 е Харвардският експерт по банкрут и сенатор на Масачузетс Елизабет Уорън-У.С. Тя в съавторство с дъщеря си Амелия Уорън Тааги издават книгата "All Your Worth: The Ultimate Lifetime Money Plan",  2005 г.

Източник:

https://www.forbes.com/sites/trulia/2016/07/11/new-to-budgeting-why-you-should-try-the-50-20-30-rule/#1e63197532e9