На 8ми Февруари във Варна, Moitepari Consult организира „Работилница за изготвяне на личен/семеен финансов план“. Посетителите ще получат инструменти за планиране, с които ще могат да постигнат финансовите си цели. Йордан Генов ще разкаже за това как можем да спестяваме умно, да намираме инвестиционни инструменти и да защитваме личните си активи правилно. За всички теми, които ще се засегнат – четете интервюто надолу, или разгледайте СЪБИТИЕТО ВЪВ ФЕЙСБУК.

Какво е авариен фонд?

Всеки от нас се озовава в неочаквана ситуация, изискваща правенето на непредвидени разходи в момент от живота си. Примери за подобни ситуации са загубата или смяна на работа, смяна на местоживеене, неочаквани медицински разходи, проблем с автомобила, неотложен ремонт вкъщи, близък човек в нужда и други. В такива моменти наличието на предварително заделен финансов буфер, ще е основен фактор за това да не прибягваме до кредитни карти и бързи кредити и да сме спокойни при взимането на решенията си.

Такъв буфер представлява т. нар. „Авариен фонд“ – първата и задължителна финансова цел, която би Ви поставил Вашият финансов консултант.

Как да използваме аварийния фонд?

Трябва да сме наясно, че средствата от аварийният фонд не са пари за ваканции и почивки, не запълват месечен недостиг на средства, не са предназначени за извънредни покупки на подаръци или разходи за лайфстайл. Поддържането на пълен размер на фонда ни дава стабилна и сигурна основа за постигане на останалите ни цели.

Основно условие на аварийния фонд е той да е ликвиден, т.е. да е достъпен веднага и при необходимост да можем да го ползваме в рамките на един-два дни. Важно е, обаче, този фонд да е обособен, като такъв и да е ясно отделен от всекидневните ни харчове, например в отделна банкова сметка, без връзка с дебитната ни карта, или в краткосрочен депозит.
При използване на средства от аварийния фонд, първата ни задача следва да бъде, възстановяване на пълния му размер. Това трябва, разбира се, да бъде съобразено със спестовната ни норма и може да означава временно преустановяване на спестяването за други цели.


➡️Вземете 2 билета за 40лв с промокод MPC40 ⬅️.

Какъв следва да е размерът на аварийния фонд?

Аварийния фонд трябва да може да покрие месечните разходи на домакинството за период между три и шест месеца. Сумата се определя спрямо личните ни предпочитания. На първо място трябва да ни носи усещане за спокойствие и комфорт при посрещане на неочаквани разходи. За някои хора има смисъл този фонд да бъде дори в по-голям размер (до дванадесет месечни разхода), ако доходите на домакинството са трудно предвидими и непостоянни.

Някои са скептични да имат такъв фонд, като най-чест довод за това е пропускането на възможността да инвестират заделените средства в инструмент, който да носи доходност. Всъщност, при всяка „аварийна“ ситуация, наличието на такъв фонд ни предпазва от използването на средства, инвестирани във финансови инструменти и обезсмислянето на напредък, постигнат с много усилия.

 


Запази своето място! Вземи билет!

Натрупване на авариен фонд

Въпреки, че е задължителна цел номер едно, натрупването на авариен фонд следва да бъде поставено и в контекста на останалите ни приоритети.

Ако започваме от нулата, създаването на желания от нас авариен фонд не е лесна задача и може да отнеме немалко време. Ако обаче имаме потребителски кредити с високи лихви или кредитни карти с големи лимити за погасяване, понякога е по-разумно да работим по двете цели едновременно. Можем да трупаме аварийния фонд и същевременно да правим усилия за погасяване на задълженията си с ускорени темпове. Задачите далеч не приключват тук, защото обикновено с приоритет се гледа на натрупването на собствен фонд за пенсия, тъй като добри резултати се постигат най-вече когато имаме дълъг хоризонт.

Наслагването на множество цели и нужди може да доведе до абсолютен хаос в личните ни финанси, което от своя страна ни задължава да имаме цялостна стратегия за личните си финанси и да изградим навици въз основа на индивидуалните си потребности, желания, мечти. В такава стратегия, наличието на авариен фонд е задължителна цел, отправна точка към постигането на важните за нас неща.

Милена Александрова, MoitePari Consult