теми
ИПОТЕЧНИ КРЕДИТИПОТРЕБИТЕЛСКИ КРЕДИТИБЪРЗИ КРЕДИТИКРЕДИТНИ КАРТИСРОЧНИ ДЕПОЗИТИ

Банкирането онлайн – лесно и с по-ниски такси


от Екип MoitePari.bg
3 гласа4688 прочитания

Настоящият материал е част от образователната кампания за използване на услугата „Онлайн банкиране“, която тази година се осъществява с подкрепата Българо-американска кредитна банка.

Онлайн банкирането е услуга, която всички банки у нас предлагат. В забързаното ежедневие и с развитието на технологиите, банките трябваше да се адаптират към промяната в клиентските нагласи и желанието им всичко да става бързо и в удобно за тях време.

Какво представлява Онлайн банкирането

Възможността онлайн да се извършват различни активни операции или да се следят наличности по сметки у нас може да се реализира през лаптоп/компютър или през мобилно устройство. Клиентите могат да се възползват от интернет банкиране или от Виртуалната банка на Българо-американска кредитна банка.
  
Виртуалната банка BACB Plus е иновативна платформа, която е по-модерна и с повече функционалности, спрямо стандартното интернет. Виртуалната банка дава възможност на нейните ползватели на практика да използват онлайн услугите, които се предлагат и във физически клон на банката.

Онлайн банкирането по същество представлява услуга, чрез която клиентите на банката могат да извършват преводи, да следят наличността по сметките си, да заплащат битовите си сметки, да спестяват средства в различни виртуални инструменти и други. Дели се на два типа – активно и пасивно. При активното банкиране могат да се извършват всички операции, а при пасивното възможностите са ограничени предимно до проследяване на наличността по сметки. В зависимост от банката е възможно да са разрешени и ограничен брой други операции.

Мобилното банкиране по същество не се отличава от онлайн банкирането. То също може да е активно или пасивно и операциите, които клиентите могат да извършват през мобилния си телефон са сходни на тези при онлайн банкирането.

Предимствата да банкираме онлайн

Освен удобството и бързината при извършване на плащания и преводи, онлайн банкирането предлага и по-ниски такси за извършването на тези операции. Това е едно от основните предимства, които притежава тази услуга.

Според проведеното проучване, използващите онлайн банкиране, най-често правят междубанкови преводи (78% от далите отговор). 42% от далите отговор използват това банкиране, за да заплащат битовите си сметки. По-ниските такси за преводи предопределят избора на потребителите да използват онлайн банкиране именно за тази цел. Така например, ако превод по сметка между клиенти на една и съща банка струва 1-1.50 лева, то същия превод, извършен през онлайн банкирането струва около два пъти по-малко – между 0.50-0.89 лева. Междубанковите преводи през онлайн банкирането също са съществено по-ниски от тези в банков клон. Таксата за такъв превод е между 0.90-1.29 лева, ако е извършен през електронното банкиране и над 2 лева, ако операцията се извърши във физически клон на банката.



* Таксите са при превод на парични средства между сметки на отделни клиенти

Потребителите разбират ползите от тази услуга, поради което преводите между сметки на клиенти на една и съща банка са предпочетени от 40% от далите отговор на въпроса.

Друго предимство на онлайн банкирането е възможността потребителят да заявява онлайн допълнителни продукти и услуги, като не е необходимо да посещава офис на банката, на която е клиент. Тази опция е възможна за потребителите ползващи активно онлайн банкиране (73% от участвалите в съвместната ни анкета). Без да се посещава клон на банката може да бъде заявена нова банкова карта, да бъде открит нов депозит или да бъде подадено искане за кредит. За някои от услугите, след тяхното заявяване, ще се наложи посещение на банков клон, за да се получи заявената карта или да се разпише договора за кредит. 

Не на последно място, онлайн банкирането и мобилното банкиране дават възможност по всяко време да се следи наличността по сметките в банката. По този начин може да си информирате за всички движения по Вашите сметки и да сте спокойни за средствата си. 

Сигурни ли са операциите, които извършваме онлайн

Онези потребители, които не използват услугата „Онлайн банкиране“ заявяват, че имат резерви относно сигурността на техните средства. Резултатите от анкетата ни показаха, че голяма част от неползващите потребители имат притеснения относно сигурността на информацията и това е една от причините да не ползват онлайн банкиране.

Важно е да отбележим, че банките, предлагащи онлайн банкиране използват максимално много защити, които да предотвратят евентуални хакерски атаки. Така например, Виртуалната банка на БАКБ, предлага персонализиране на log-in страницата чрез лична фраза и визуализация, което я предпазва от кражба на данни при вход (anti-phishing защита). Има случаи, в които подобен род атаки са на високо ниво и копират изцяло сайта на банката, на която сте клиент. При подобен род злонамерени атаки, обикновено се изисква повторно въвеждане на данните за достъп, ЕГН или други лични данни, дори ПИН код на карта, ако клиентът има такава. Банката, чието онлайн банкиране се използва не би изисквала подобен тип данни, ако веднъж вече те са били въведени коректно. 

Понякога е възможно подобно искане за лични данни да бъде получено и по имейл. Обслужващата банка отново не би изисквала поверителни данни чрез имейл, така че подобни съобщения трябва да бъдат игнорирани.

Нашият съвет е за повече внимание при получаване на такова искане. В никакъв случай не бива да се въвеждат исканите данни, а обслужващата банка трябва незабавно да бъде информирана за случая. По този начин би могла да реагира своевременно, за да се предотвратят евентуални злоупотреби с лични данни.

Свързани ключови думи