теми
ИПОТЕЧНИ КРЕДИТИПОТРЕБИТЕЛСКИ КРЕДИТИБЪРЗИ КРЕДИТИКРЕДИТНИ КАРТИСРОЧНИ ДЕПОЗИТИ

Какви грешки допуска най-често потребителят на банкови продукти и услуги


от Десислава Николова
2 гласа2537 прочитания

Участие на Десислава Николова, финансов анализатор в MoitePari.bg  за предаването "Потребителска кошница" на БНТ 2.

По традиция на 15 март отбелязваме Световния ден на потребителите. По традиция предаването ще излъчи поредица от полезни за вас материали за правата на потребителите в България и тяхната защита. Днес се опитваме да направим портрет на българския потребител. Кой е той? Как се държи на пазара? Има ли своя физиономия и облик?

Според Десислава Николова сподели, че според проучванията, които правят българския потребител е с месечни доходи между 500 и 1000 лв. Като поведение на това как той избира банков продукт или услуга е нужно да се направи разграничение, защото потребителите подхождат различно, когато става въпрос за един или друг банков продукт. Така например, когато трябва да избират депозит и банка, в която да вложат спестяванията си (особено след случилото се с КТБ) потребителите са станали много внимателни. Те проучват внимателно банката, в която да направят депозита. Също така вече доходността не е основен, движещ фактор за избор на банка. Статистиката на Българската народна банка потвърждава това. Потребителите, които разполагат със спестявания се насочват основно към големите банки с мисълта, че те са по-стабилни и ако се случат сътресения, те са достатъчно силни, така, че няма да има негативни последтсвия за техните вложители. 

Когато става въпрос за избор на кредит обаче потребителите не са така разумни. Потребителите имат лошия навик да теглят кредит в банката, в която им се превежда трудовото възнаграждение. Това означава на практика, че те нямат навика да сравняват оферти и да търсят най-изгодната за тях. Това може да изиграе лоша шега на потребителя, защото впоследствие може да се окаже, че съществуват разходи (например по застраховки), на които не е обърнал внимание или за които не е бил уведомен. 

По отношение на парите си българския потребител е консервативен

Десислава Николова сподели, че по отношение на парите си българинът е крайно консервативен. Понастоящем средната лихва по депозит е 1% и въпреки това спестяванията в банките продължават да нарастват. 

Целият репортаж можете да видите във видеото по-долу:


Сравнете всички оферти за потребителски кредити от банкови институции