Кредитната карта - как да следим плащанията си и как бихме могли да се предпазим от злоупотреби с нея

Вероятно доста от притежателите на кредитни карти не веднъж са си задавали някой от следните въпроси: „Как мога да се предпазя от злоупотреби с кредитната ми карта?”, „Как да гарантирам сигурността на картата си?”, „Как да ползвам правилно картата си и как да я управлявам разумно?”. В настоящият материал ще се опитаме да отговорим на някои от тях.

Управление на кредитната карта

Трябва да се обърне внимание на разписката, издавана след транзакция с картата. Задължително е, тези бележки да бъдат пазени, поне до излизане на месечното извлечение, в което са включени. Така когато го получат, картодържателите могат да сверят и проверят дали всичко е коректно.

SMS известяване

SMS за транзакция

Услугата може да има различни имена – „SMS Детектив”, „SMS известие”. Картодържателите получават SMS за извършени транзакции с картата. Той съдържа информация за сумата, датата, часа, мястото, търговеца и типа на транзакцията - плащане или теглене в брой.

Услугата, обикновено се заплаща от картодържателя. Внася се еднократна регистрационна такса (около 2 лв.). Цената на съобщенията зависи от тарифния план на мобилния оператор.

Сумите се удържат автоматично:

            + от лимита по картата или

            + от предварително определен от клиента депозит – 5 лв., 10 лв., 20 лв. или повече, според желанието на клиента.

SMS за дължима вноска

Изпраща се също и SMS за дължимата месечна вноска. Обикновено около 15 дни преди крайната дата за погасяване на вноските.

Тези SMS-и обикновено са безплатни за клиента.


Месечно извлечение

В него се съдържа пълната информация за всички операции осъществени с кредитната карта през предходния отчетен период. Картодържателите са длъжни да следят получават ли тези извлечения редовно. В случай, че отговорът е отрицателен, то те трябва да се обърнат към Издателя на картата им и да настояват за такова. Освен пълната информация за всички транзакции, само в извлечението картодържателите могат да видят всички такси и комисиони, които са им били удържани.

Застраховка срещу злоупотреби

Застраховката срещу злупотреби с кредитната карта е доброволна и за сметка на клиента. Тя е срещу неправомерни плащания или изтеглени суми, с открадната или изгубена карта. Понякога, при сключването на такава застраховка, картодържателя получава като бонус и безплатна регистрация за SMS известия за извършени с картата операции.


Процедури при злоупотреба

В случай, че установи злоупотреба с кредитната карта, то картодържателят трябва да насочи възраженията си към институцията - издател на картата.

Според Закона за паричните преводи, електронните платежни инструменти и платежните системи, ако платежният инструмент е употребен неправомерно, от различно от оправомощения държател лице и тази неравомерна употреба не е била по вина на държателя, то докато бъде съобщено на издателя на картата за загубата, кражбата или отнемането й по един или друг начин, вредите от неправомерното използване на картата ще се понесат от картодържателя. Размерът на загубите, които ще бъдат заплатени от него, се определя от договора подписан между Издателя и картодържателя, като този размер не може да надхвърля 300 лв.

След момента, в който е било съобщено на издателя за загубата (кражбата) на картата, издателят трябва да заплати на картодържателя средствата, изплатени след като Издателя е бил уведомен.

Ако не бъде получен отговор, или резултата не удовлетврява картодържателя, следващата инстанция към която следва да се обърне е Помирителната комисия за платежни спорове, която е създадена със споменатия Закон.

Надяваме се с казаното до тук да сме внесли известна яснота, относно способите, които биха ни помогнали да управляваме разумно кредитната си карта, а и в предпазването от евентуални злоупотреби с нея. Не е маловажно да бъдем достатъчно добре информирани и по отношение на действията, които трябва да предприемем, в случай че сме установили злоупотреба с кредитната си карта.

Подобни категории

Свързани статии

Свързани продукти и институции

Коментари и отговори

Преди две седмици направих резервация в хотел Ричмонд - Париж по интернет, за което дадох и данните на кредитната си карта. Няколко дена по-късно направих промяна в датите на резервацията по телефона, като ме увериха, че няма нужда да правя промяна от сайта им. След като се завърнах в България установих, че освен за реалните ми нощувки са ми удържали и още една. След обмен на мейли ми обясниха, че това било неустойка за неявяване на датата на първоначалната резервация. Това е напълно абсурдно, но не знам в този случай към кого да се обърна, за да потърся правата си и как мога да накарам хотела да ми възстановки неправомерно задържаните пари? Какво ни защитава при подобен род резервации? Каква е гаранцията? Какво трябва да правим?
Посочената тематика не е в нашите компетенци, но ще се опитаме да Ви помогнем.

Възможно е в общите условия, намиращи се в сайтът, в който сте направили резервациите да е споменато, че при промяна на условията, включително и в датите на осъществената резервацията, в такъв случай Вие дължите неустойки, тъй като излиза, че нарушавате условията.

Съветваме Ви внимателно да се запознаете с информацията в сайтът, в който сте направили резервациите.

Поздрави,
Екипът на МОИТЕ ПАРИ
Zdraveite. Haresva mi podrobniat Vi nachin po-koito obiasniavate i ne samo v tazi statia,no i drugite statii sa napisani po-mnogo lesen na4in, s koito na vseki 4ovek bi mu stanalo qsno vsi4ko za koeto pishete. Mnogo mi e priqtno da 4etq Vashiqt sait.
Въведете вашият коментар тук:
  
  
  
Моля, отговорете на въпроса:

Нашият редактор ще прецени дали коментарът ви да бъде публикуван под статията/новината отчитайки релевантността му към темата.