теми
ИПОТЕЧНИ КРЕДИТИПОТРЕБИТЕЛСКИ КРЕДИТИБЪРЗИ КРЕДИТИКРЕДИТНИ КАРТИСРОЧНИ ДЕПОЗИТИ

Кредитната карта става все по-популярна


4 гласа1812 прочитания

Интервюто е част от образователната кампания за Кредитни карти, която е подкрепена от Банка ДСК

С Пенчо Савов, Директор в Дирекция „Банкови карти и електронно банкиране“ на Банка ДСК разговаря Десислава Николова, Финансов анализатор в MoitePari.bg

Господин Савов, какво ще посъветвате потребителите, когато избират своята карта, за какво да внимават?

По принцип най-първоначална оценка може да се направи през годишния процент на разходите (ГПР) на отделните банки. Тъй като става въпрос за кредитни карти, много голямо влияние оказва поведението на клиента или по-специално за какво точно клиента ще използва своята карта.
Например, ако нуждите на клиента са да има пари в брой, трябва да погледне първо какви са таксите за теглене на банкомат, каква е лихвата на тази кредитна карта. Друг вариант – необходима му е за пътуване в чужбина. Най-добре е да се провери има ли такса за плащане на ПОС-терминал в чужбина и каква е тя. Трети вариант, ако иска да я ползва в своето ежедневие, тогава да види каква е годишната такса и какво бонуси вървят с този продукт. Целта е чрез бонусните програми да покрие своите годишни разходи.
ГПР е валиден и базов показател, но огромно влияние оказва клиентското поведение. При всички положения трябва да се види минималната сума, която банката изисква всеки месец и дали клиента може да си я позволи. Важно е клиента предварително да оцени и да реши какво иска да прави.

Скъп продукт ли е кредитната карта?

Отговора на въпроса отново зависи от клиентското поведение. Зависи от това как се използва картата. Продукта може да бъде скъп при определени ситуации, както и при определено клиентско поведение да носи дори и приходи. Например, ако клиента е включен в бонусната програма на банката, пазарува редовно и прави достатъчно голям оборот с кредитната си карта, получава бонусите навреме и изплаща изразходвания лимит, в един момент тази програма може да покрие годишната такса, дори да я надвиши и да има малък принос.

За какво най-често клиентите използват кредитната си карта?

Кредитната карта е достатъчно стар продукт на пазара и банките са дали много функционалности по нея. Мога да кажа, че тя е универсално платежно средство в момента. Различните групи клиенти използват кредитната си карта в различни ситуации. Например в развитите икономики клиентите използват кредитните карти в ежедневието си. Дебитни карти там се използват най-вече за теглене в брой, когато това е необходимо. Всички плащания в супермаркети, плащания на такси, транспорт и т.н. минават през кредитните карти, тъй като при определени условия, а банките се стремят да дадат такива, кредитната карта е много изгоден продукт.
Като цяло в България клиентите към момента използват все повече кредитните карти в своето ежедневие, почват да разбират предимствата им. Въпреки това средната сума на транзакция е сравнително голяма. Предположенията са ни, че клиентите използват кредитната си карта за покупки на по-голяма стойност, където е неудобно да се носят пари в брой, например телевизори, хладилници, по-скъпа техника, плащания на хотели. В тези случаи кредитната карта е полезна и често пъти незаменима. Например, при пътувания в чужбина голяма част от нашите клиенти използват активно кредитната си карта за резервиране на хотели, самолетни билети, рент-а-кар, всичко това минава през кредитната карта и търговците в развитите туристически страни биха ви погледнали странно, ако тръгнете да плащате в брой за тези услуги.

Цялото интервю можете да видите тук:


Свързани ключови думи