Защо системата „Бонус-Малус“ е трудно реализуема в България

Преди няколко дни стана ясно, че дългоочакваната система „Бонус-Малус“ при ценообразуването на застраховките „Гражданска отговорност на автомобилистите“ ще се забави още, като реформата се очаква да започне не по-рано от началото на 2019 г. Новата методика, която се очаква да бъде въведена има за цел да поощри добрите водачи (с по-ниска цена на застраховката) и накаже лошите (с надценка върху премията). Счита се, че ефектът от този модел е дисциплиниращ за водачите на МПС. Целта е една и тя е да намалее броя на щетите. Например в Белгия, след въвеждане на системата щетите са намалели с 19%. По същият начин е и в Германия, където се отчита спад от 13%, а във Франция с около 20%. Друг ефект, който се цели с налагането на системата е плащанията на застрахователите по линия на задължителната застраховка да намалеят, а също така и цената на застраховката за добрите водачи да се понижи. На теория всичко звучи и изгледа добре.

Предизвикателства и решения

На теория нещата изглеждат лесни. На практика обаче се срещат някои предизвикателства с реализацията на тази система, като по-важните от тях са:

- Застрахователите ще започнат да се надпреварват кой ще привлече най-добрите водачи (подобно на банките, търсещи клиенти с по-високи от средното ниво доходи).

- Надбавките и отстъпките трябва да се определят спрямо собственика, предвид че той юридически е свързан с МПС, като собственикът ще бъде отговорен кой ще използва МПС.

- Системата трябва да е задължителна за всички компании, както и да се следи дали нейните правила се следват и прилагат стриктно от всички застрахователни компании, предлагащи задължителна застраховка „Гражданска отговорност на автомобилистите“.

Намерете най-добрата оферта за автомобилни застраховки

- Определяне на минимален размер на цената на застраховката от Комисия за финансов надзор, под която компаниите не могат да продават задължителната застраховка. Тази мярка се счита, че ще възпрепятства риска от изпадане в неплатежоспособност на компании, които предлагат застраховки на цена, под пазарната. 

- Възможно е възникване на определени трудности, касаещи застраховането на МПС, собственост на юридически лица, тъй като често едно МПС се управлява от няколко лица.

- Размерът на бонуса и малуса или максималната отстъпка и максималната надбавка към премията трябва да са еднакви за всички застрахователи. Към момента това се явява предизвикателство, тъй като няма единно мнение между застрахователите, относно единното прилагане не системата. Тя трябва да се прилага при еднакви класове, скали, начин за преминаване от един клас в друг, максимални отстъпки и надбавки към премията. Някои от тях считат , че това е намеса в тяхната политика за ценообразвуване и ограничава конкуренцията между застрахователните компании. 

Скоро стана ясно, че консултантът по въвеждането на системата по задължителната застраховка е представил окончателния си доклад. В него са разработени цели 11 възможни сценария за система „Бонус-Малус“, които са съобразени изцяло с данните за българския пазар и отразяват неговата специфика. Вече е ясно, че българският модел ще е уникален, защото ще е съобразен със спецификите на местния шофьор. 

Подобни категории

Свързани статии

Свързани продукти и институции

Коментари и отговори

Незнам колко време е отнело на другите държави да въведат тази система, но при нас нещата се случват мнооооого бавно. Вече остарях с идеята, че тази система ще заработи и като добросъвестен водач с над 30 години шофьорски стаж и без нито един фиш или акт, ще се облагодетелствам поне малко с по-ниска цена на гражданската. Да ама не и този път.
Въведете вашият коментар тук:
  
  
  
Моля, отговорете на въпроса:

Нашият редактор ще прецени дали коментарът ви да бъде публикуван под статията/новината отчитайки релевантността му към темата.