теми
ИПОТЕЧНИ КРЕДИТИПОТРЕБИТЕЛСКИ КРЕДИТИБЪРЗИ КРЕДИТИКРЕДИТНИ КАРТИСРОЧНИ ДЕПОЗИТИ

Банките и fintech компаниите може да са партньори


0 гласа646 прочитания

Около това се обединиха представители на компании от финансовия и технологичния сектор и банки по време на първата годишна Fintech Summit, организирана от "Капитал"

Банките, финансовите технологични компании и технологичните гиганти като Google, Amazon и Facebook (GAF) може да са и партньори в конкурентната борба за клиенти и пазарни дялове в платежната индустрия. До този извод достигнаха след дискусия за конкуренцията и сътрудничеството помежду им представители на компании от финансово-технологичния сектор и банки по време на първата годишна Fintech Summit, организирана от "Капитал".

Партньори или да

Важно е да се разбере, че клиентът и неговите нужди са най-важни, посочи Питър Барон, главен изпълнителен директор на Ти Би Ай банк. Никой не притежава клиента, трябва да предлагаме услугите, които удовлетворяват потребностите на клиента, и този, който прави това, ще е победителят, каза още Барон.

Сред важните тенденции, които се очертаха, бяха бързото предлагане на нови функционалности и възможности. По думите на Мирослав Божилов, генерален мениджър на Paysafe Group, именно това ще играе ролята на мотор на пазара. Утвърдената марка (на която разчитат най-вече банките) в сферата на разплащанията не е единственият фактор, посочи още той. Мнението му е, че този, който успее да предложи бързо и лесно преживяване на клиента и да отговори на регулаторните изисквания, ще оцелее. Според Мирослав Вичев, главен изпълнителен директор на БОРИКА (Банкова организация за разплащания с използване на карти), е твърде рано да се отговори на въпроса кой държи клиента, тъй като предстои да се види ефектът от въвеждането на регулациите, засягащи и небанковите компании за разплащания, както и борбата с измамите.

Според Мей Микелсън, ръководител "Бизнес развитие Европа" на PayKey, банките притежават нещо уникално – това е доверието на клиентите, но е време да предоставят едно по-уникално преживяване за клиентите си заедно с финансовите технологични компании (fintech). Според основателя на SumUp Марк-Александър Крист пазарът ще бъде преразпределен. "До голяма степен ние сме разрушители на бизнес модели в глобалната среда", каза той, но и допълни: "Много по-важно е да си партнираме с банките, вместо да си крадем клиентите." Мей Микелсън обаче посочи: "Ние сме партньори на банките, с нас те могат да бъдат навсякъде." Според Мирослав Божилов fintech компаниите могат да са и двете, но в крайна сметка помагат на местните играчи да се превърнат в глобални, тъй като алтернативните начини на разплащания помагат на местните търговци да участват в глобалната търговия.

Левон Хампарцумян, главен изпълнителен директор на Уникредит Булбанк, коментира, че е по-добре банките да се опитат да копират fintech компаниите и т.нар. GAF и да включват тяхното отношение за защита на клиента в собственото си поведение, защото доверието на клиента много лесно се губи, а всички тези компании са много внимателни в отношенията си с клиентите.

Красимира Райчева, мениджър на Visa за България, посочи, че през следващите няколко години Visa очаква повече промени в платежната индустрия, отколкото случилите се през последните няколко десетилетия. Тези промени се обуславят от дигитализацията на разплащанията, които проправят пътя за бъдещето без пари в брой.

Финансите са това, което са

Новите технологии няма да изменят природата и същината на финансите. Това заяви Калин Христов, подуправител на БНБ, ръководител на управление "Емисионно". Според него банките ще продължат да изпълняват функцията на финансово посредничество между спестявания и инвестиции. Те събират публично депозити и трансформират съответния ресурс в инвестиции и кредити за получатели, които сами не разполагат със съответните средства. По време на този процес банките поемат определени рискове. По думите му навлизането на новите технологии е свързано с ефекти върху някои от тези рискове, които са основа на финансовото (банковото) посредничество.

Христов посочи и две области, където е възможно fintech да има връзка с нарастване на рискове вместо (само) с оптимизиране или по-добро им управление. Едната е сигурността и защитата на личните данни. Той обясни, че ако външният достъп до сметките се стандартизира и автоматизира, е възможно да се стига до ситуации, при които на клиентите ще се предлага лесно депозитен (лихвен) арбитраж. От гледна точка на банките това ще предполага повече волатилност и несигурност в пасивната страна на техните баланси.

Другата област е оценката на кредитния риск. Той посочи, че ако кредитните оценки се изготвят от изкуствен интелект, ще бъдат проциклични – когато досегашната среда е благоприятна, оценките ще бъдат благоприятни, и обратното. Това ще подценява кредитния риск и ще води до негативни последици в случай на структурни промени или обръщане на цикъла.

Все пак по думите му тези примери не трябва да са аргумент срещу новите технологии във финансите. Съществуват области, където fintech е възможно да повиши ефективността на финансовите институции. Те могат да донесат оптимизации при отчетността и предоставянето на данни, както и да имат положителен принос в променящата се среда на предлагане и разпространение на продукти и услуги.

Източник: www.capital.bg
Свързани теми
Свързани ключови думи