теми
ИПОТЕЧНИ КРЕДИТИПОТРЕБИТЕЛСКИ КРЕДИТИБЪРЗИ КРЕДИТИКРЕДИТНИ КАРТИСРОЧНИ ДЕПОЗИТИ

Банките няма да дадат пари за ВЕИ с новия закон


0 гласа1121 прочитания

Законът за енергията от възобновяемите енергийни източници, публикуван на 2 май в Държавен вестник, ще ликвидира инвестициите в сектора, заяви за DarikFinance.bg Велизар Киряков, председател на Асоциацията на производителите на екологична енергия.

Новият закон ще доведе до отлив на инвеститори и банки от ВЕИ в България, посочва Киряков. Със своите изисквания ЗЕВИ ограничава всички инвеститори, защото до момента, в който са изградили съоръженията си, те няма да знаят каква ще бъде цената, на която електрическата енергия ще бъде изкупена – посочи той.

В ДКЕВР ножа, в банките хляба

Цената на енергията зависи от Държавната комисия по енергийно и водно регулиране. В ЗЕВИ обаче не са поставени ограничения с колко може да се променя цената на изкупуването на зелената енергия. Така че ДКЕВР ще може да променя цената на зелената енергия по конюнктурни съображения, когато сама си пожелае, счита Киряков.

В крайна сметка, за банките ще бъде много трудно да финансират подобни проекти. Банките са от ключово значение във ВЕИ инвестициите, тъй като самоучастието на един инвеститор е около 20 и 30%. Останалите пари се дават от банката.

Когато инвеститорите представят финансовия си план на банката, те трябва да могат да покажат на каква цена ще продават електрическата енергия. Но инвеститорът вече няма да има какво да каже. „Ще трябва да кажем на банката – цената ще е каквато реши Държавната комисия за енергийно и водно регулиране. Това е несериозно“, отбеляза Киряков.

Затова според експерта през тази година ще има един временен застой на ВЕИ инвестициите у нас, докато Европейската комисия не поиска от българското правителство да промени закона в съответствие с директивата. „Надяваме се това да стане до края на годината“ - отбеляза той. „Промените в закона тепърва ще започнат“.

Законодателите – пожарникари

Кой стои зад този закон, при положение че законът е направен за бизнеса, а бизнесът не е доволен от него? На този въпрос председателят на АПЕЕ отбеляза, че този закон беше приет „много пожарно“, тъй като съответната европейска директива беше публикувана още през 2009 г. При старото правителство, тогавашният министър на икономиката и енергетиката Петър Димитров издаде в тази връзка заповед да се създаде работна група, която да промени закона в съответствие с директивата.

Междувременно дойде новото правителство процесът по изготвянето на нов закон беше преустановен. Новата заповед закъсня с 5 – 6 месеца, но в крайна сметка през миналия април законът за ВЕИ беше готов. „Това беше един добър закон, съгласуван с бизнеса“ - коментира Киряков.

„Оттам нататък министърът на икономиката и енергетиката искаше да се направят конкурси – разбра се, че не може да става с конкурси – и започнаха многократните промени в закона, плод на най-различни лобистки интереси“, допълни той по повод на нормативния акт, събудил възмущението на бизнеса.

Основната цел на ЗЕВИ – анулиране на предварителните договори

Докато новият закон влезе в сила, Националната електрическа компания не подписваше никакви договори за присъединяване на нови енергийни зелени мощности. В края на краищата се оказа, че има много подписани предварителни договори, но никой не иска да започне да прави нещо, защото чака новия закон – отбеляза Киряков. Вече две години няма никакво изпълнение на ВЕИ проекти.

С новия закон на практика се анулират всички тези предварителни договори: например с поставянето на условие от 5000 лева за мегават инсталирана мощност да се заплати при подписване на предварителен договор. /бел.ред. Според чл. 23 (8) от ЗЕВИ, при подаване на заявление се внася гаранция от 5000 лева на мегават заявена мощност за присъединяване/.

Това моментално ще доведе до прекратяване на 99% от съществуващите договори – сключени с инвеститори, които може би вече са поръчали оборудването си или за някои много малки проекти, твърди Киряков. Това обаче не само ще засегне бизнес интересите, а и ще доведе до неизпълнение на националната цел от 10.72% в края на тази година, след като през миналата година имахме само 6.3% енергия от ВЕИ. Нови 4% означават поне 3 – 4 хиляди мегавата мощности от ВЕИ, които ние всъщност ги нямаме и няма как да ги направим за 6 – 7 месеца, посочи експертът.

Заключението му е, че настоящият закон е потънал в пълно противоречие с Директива 2009. Има върховенство на директивите пред законите на страните членки, така че много скоро ще започнат поправките в така приетия закон. Което всъщност се случва с почти всички закони, които са приети до този момент от това правителство, отбеляза Киряков.

Изчакват или се готвят да си ходят?

Дали ще има отлив на инвеститорски интерес с новия закон? Още от миналата година почти всички ВЕИ проекти са спрени заради изчакване. А сега тези, които изчакваха, предполагам, че ще си заминат – каза Велизар Киряков. „Освен в България, има и други страни от Европейския съюз, в които законодателството е нормално, предвидимо, ясно е какво ще се случи в следващите години“.

Голяма част от инвеститорите – а това са големи инвеститори, много малко са българските инвеститори във ВЕИ – имат проекти и в други страни от ЕС и въз основа на това в кои страни законодателството е най-добро, ще се преместят там, обобщи той.

В най-добрия случай, проектите ще бъдат само замразени, в очакване на промените в новия Закон по настояване на Европейската комисия. Но тези промени ще започнат чак през септември или октомври, ще са нужни 5 или 6 месеца за оценка на съответствието, след което ЕК ще поиска от българското правителство отделни членове от закона да бъдат променени.

В резултат – изпълнението на националната цел за 16% енергия от ВЕИ става все по-спорно, с всички произтичащи от това последствия.

Автор: www.darikfinance.bg
Свързани теми