Държавата може да насърчи използването на БФБ чрез правилни послания и създаване на култура

Рамката на капиталовия пазар у нас би могла да бъде по-добра. Посланията към потенциалните инвеститори липсват. Поради тази причина те не припознават този пазар като основно място, на което могат да развиват своя бизнес. Това се отразява и на институциите, заяви д-р Боян Иванчев, преподавател в УНСС, бивш главен дилър и портфолио мениджър, в предаването "В развитие" по Bloomberg TV Bulgaria с водещ Христо Николов.

Държавата може да насърчи използването на Българската фондова борса (БФБ) от страна на фирмите за набиране на свеж капитал чрез правилните послания и създаване на култура, допълва той.

Иванчев дава Полша като положителен пример в това отношение. "Полската фондова борса е институция за поляците. Държавата е фокусирана върху този пазар от години и го подпомага. Това по никакъв начин не е за сметка на банковия сектор, за разлика от банковия пазар в България, който се притеснява от капиталовия", подчерта той.

"Правителството у нас не обръща достатъчно внимание на капиталовия пазар, липсва инвестиционна култура. Чрез този пазар нашият БВП може да достигне ръст от над 5%. Така можем да стимулираме стартъпите и малките компании", смята Иванчев

По повод новината, че Комисията за финансов надзор (КФН) е отказала до одобри проспекта на компанията "Биодит", гостът спомена, че внасянето на втори проспект от страна на "Биодит" би бил правилният път.

"Новият борсов пазар за растеж, на малките и средни предприятия (МСП) - BEAM, набира скорост бавно. Самите компании, които биха имали нужда да излязат на него, могат да привлекат до 1 млн. евро чрез IPO в облекчен режим, но в случая липсва публичност и информационна кампания относно ползите", коментира той.

Ваучерната схема, стартирала в края на миналата година, съгласно която се покриват разходи до 50 000 лв., свързани с листване на компаниите на БФБ, вече близо 10 месеца не дава нужния резултат пак поради вече изброените причини, посочи Боян Иванчев.

По неговите думи най-тривиалната диверсификация сочи, че трябва да имаме различни инструменти в портфейла си.

За първата у нас неврокогнитивната лаборатория, създадена от Боян Иванчев, той е използвал грантова схема по програма "Иновации и конкурентоспособност".

"Иновацията е приета. Експериментите там се правят с помощта на функционален ядрено-магнитен резонанс, който показва активацията на мозъка при определени психологически парадигми, за да се изследва дадена реакция на човека при задача от областта на икономиката", обясни още финансистът.

Източник: www.investor.bg