Делът на посредниците в събирането на премиите е паднал леко през първото полугодие

Сключените застраховки през брокери леко са намалели през първото полугодие в сравнение със същия период на миналата година, показват данните на Комисията за финансов надзор (КФН). За периода от януари до юни 45% от всички премии в полза на български застрахователи са минали през външни посредници. През 2013 г. делът им беше почти 50%, през миналата падна на 46%, а сега е отбелязано още малко понижение. По-голяма част от приходите идват от автомобилни полици – задължителната "Гражданска отговорност" и "Автокаско", много по-малко е посредническият бизнес в имущественото застраховане и в класическите животозастраховки.

Задължителното като приходи

Според данните има много компании, които разчитат предимно на "Гражданска отговорност" за приходите, които събират. Сред тях е и най-голямата верига застрахователни брокери - "Ес Ди Ай груп" (с търговска марка SDI), "Ай Ен Джи иншурънс брокерс", "Дженерал брокерс", "Юнайтед брокер", "Амарант България", както и редица малки посредници. Пазарът на застрахователните посредници винаги е бил диктуван основно от автомобилните полици и всъщност средният им дял в комисионите на брокерите отговаря почти точно на общите премии, събирани по "Автокаско" и "Гражданска отговорност". От години те заемат близо 70%, дори в някои периоди и повече, от пазара на общо застраховане. В края на юни по данни на КФН общото застраховане е нараснало с 6.7% на годишна база до близо 769 млн. лв., а животозастраховането - с 21% до почти 2010 млн. лв.

Брокерите, до които "Капитал Daily" се допита, споделиха, че няма отлив на клиенти. Те посочиха различни причини за лекия спад в премиите, преминали през посредници. Според Румен Стайков, управител на "Брокер инс", бизнесът им дори расте, но на пазара много са малките брокери и е възможно да има отдръпване от тях. Кольо Делев, управител на "Ес Ди Ай груп", смята, че основната причина е намалението в цените на задължителната "Гражданска отговорност" през първото полугодие. Спад в цените на някоя застраховка означава по-малко приходи за брокерите. От задължителната полица средният комисион е бил 15.3%, като това ниво с малки отклонения не се е променяло от години. В края на 2010 г. комисионите по "Гражданска отговорност" бяха ограничени с наредба до 20% от премията. Преди това те стигаха и до 30-35% от цената.

Здравето на заден план

Както показват и данните, слаб е интересът към здравни и животозастраховки, сключвани през брокери. Стайков коментира, че за съжаление все още голяма част от приходите, включително и на големите брокери, идват от задължителната "Гражданска отговорност". Според Кольо Делев вероятно трябва да минат поне десет години, за да се промени това и застраховането на живот и здраве да бъдат водещи в застраховането. По негови наблюдения сега се сключват повече животозастраховки по кредити, което има връзка с лекото раздвижване в кредитирането. От страна на клиенти, които по желание искат да сключат здравна или полица "Живот", не се наблюдава по-засилен интерес, отбеляза Делев.

Румен Стайков смята, че брокерите трябва да предоставят добавена стойност при продажбата на застраховки, като дават съвети, препоръки, с които да помагат на клиента. При сключването на "Гражданска отговорност" - основният продукт за продажби, това няма как да се случи, тъй като там условията са определени от Кодекса за застраховането и конкуренцията е само в цената.

Дистанционно или не съвсем

По повод новия застрахователен кодекс, който ограничава сключването на "Гражданска отговорност" от разстояние, Стайков и Делев споделят различни мнения и тълкувания. Според Стайков ограничаването на техническите възможности за продажби не са донесли добро на никого, а и застрахователните продажби няма как да минат изцяло онлайн, по-скоро интернет ще е подкрепа за офлайн услугите. Делев отбеляза, че проектът за кодекс нищо не забранява и с предлаганите текстове ще може да се сключи от разстояние, стига да се сканира големият талон на колата. Така се запазва сегашното положение и не става въпрос за забрана за онлайн застраховане, смята Делев. Всъщност при запазване на сегашното положение продажба на "Гражданска отговорност" от разстояние не е възможна изцяло онлайн. При всички случаи трябва да се разменят хартиени документи, включително и стикерът за предното стъкло. Въпреки шумно рекламираните иновации в КАТ преди години и оборудването на пътни полицаи с таблети, за да правят онлайн проверка, стикери все още се печатат и лепят по стъклата.

Източник: www.capital.bg

Сравнете всички оферти за авто застраховки