Клиентите на компаниите от бранша непрекъснато се увеличават

Изминалата 2017 г. е била успешна за компаниите от FinTech сектора в България. Броят на трансакциите, осъществени през FinTech платформи непрекъснато се увеличава, заедно с обема на инвестираните средства в платформите за peer-to-peer финансиране. Клиентската база на компаниите от сектора също нараства. Това стана ясно по време на II-рата годишна пресконференция на FinTech сектора в страната, която се проведе на 27 февруари 2018 г. В нея участие взеха четири компании от бранша – ePay, Paysera България, IUVO и Klear. 

Трансакциите през системата за електронни плащания ePay.bg са се увеличили с 18% през 2017 г. Извършени са над 6,2 милиона онлайн плащания с общ оборот от над 320 млн. лв. Сред причините за отчетения ръст са новите проекти на компанията. EPAY-GO е платформа за събития и продажба на билети, а Speed.Bar е услуга за онлайн поръчка на храни и напитки. Платформата EPSA пък предоставя достъп на търговците до рекламната мрежа на Изипей. Изпълнителният директор на ePay.bg Георги Маринов обясни, че през 2018 г. ще пуснат на пазара PayFly – система, която ще предостави автоматизиран процес за искане на плащане и издаване на фактура към клиент, както и Pay5 – мобилно приложение за деца от 7 до 18 г., чрез което ще може да се плаща в търговските обекти директно с телефона. 

Компанията за платежни услуги Paysera България също счита изминалата 2017 г. за успешна. Над 120 хил. бр. са трансакциите за 2017 г. през платформата на Paysera,  на стойност над 300 млн. лв. „Изчисленията показват, че сме спестили на българските клиенти над 1,2 млн. лв. от такси“, каза управителят на Paysera България, Мартин Богданов. Той допълни, че към  февруари 2018 г. български потребители на платформата са над 7000 физически и над 1300 юридически лица. През 2017 г. Paysera е въвела редица нови услуги като MainIBAN - плащане директно към телефонен номер, iFrame модул за картови разплащания към е-търговци, откриване на сметка през смартфон и др. През 2018 г. компанията планира предоставяне на SEPA незабавни преводи и присъединяване към TARGET2. Това ще позволи получаване на преводи в EUR директно по IBAN сметка в Paysera от държави извън ЕС при минимални такси.

FinTech компаниите в сферата на peer-to-peer финансирането, също отчитат успешна 2017 г. Тези дружества предлагат на своите клиенти възможността да закупуват части от кредити и да генерират доходност.
Данни на Iuvo Group показват, че инвестираните средства в платформата на компанията се увеличават с 400% през миналата година. В началото на 2018 г. тези средства достигат 10 млн. евро. Доходността, която може да получат клиентите, е до 15% на годишна база. Кредитите, предоставени за изкупуване на платформата, са издадени от лицензирани небанкови финансови институции (оригинатори). Потребителите на iuvo получават и сигурност на инвестициите си чрез гаранцията за обратно изкупуване на всеки просрочен с повече от 60 дни кредит. През 2017 година iuvo привлече 2 нови кредитни оригинатора – Viva Credit и iCredit от Румъния. „В следващите месеци компанията очаква да присъедини още няколко международни кредитни оригинатори от Румъния, Грузия и Латвия“, коментира Ивайло Иванов, изпълнителен директор на iuvo. 

2017 г. е била успешна и за финансово-технологичния стартъп Klear. “Финансово-технологичният стартъп Klear е първата не-банкова институция, която предлага кредити с лихви средно по-ниски от тези на банките”, каза управителят на Klear, Лоик Льо Пишу. През 2017, средната цена (ГПР) на Klear е билa с 14% по-ниска от тази на банките. В сравнение с депозитите в момента, които не носят почти никакъв доход, Klear предоставя нова възможност за инвестиране в кредити на надеждни кредитополучатели и осигурява средна доходност от 6.7% през 2017. Лоик Льо Пишу изказа мнение, че споделената икономика внася глътка свеж въздух в сферата на финансите.

Компаниите от FinTech сектора в България имат оптимистични очаквания за развитието на бранша през 2018 г. Положително влияние ще окаже и новата европейската директива PSD2, която ще стимулира навлизането на нови компании на пазара, а на потребителите ще бъдат предлагани иновативни и по-изгодни услуги.