За последните 5 години КФН е отнела принудително седем лиценза на инвестиционни посредници у нас

Комисията за финансов надзор (КФН) отне през юли два лиценза на инвестиционни посредници и за последните пет години те вече са седем. За всеки клиент това повдига въпросите какво се случва с парите му и как се удовлетворяват неговите претенции.

Кои са най-честите причини 

Най-пресният случай е с "Прогресива трейдинг" ООД (с предишно име ИП "ББГ Симекс-България" ООД). Този брокер беше с най-малкия по обхват лиценз и според него въобще не е имал право да съхранява клиентски активи. Освен това едно от основанията за санкцията е неосъществяване на дейност за период над 6 месеца. Независимо от това в КФН са получени обаждания и жалби за опит за измами на клиенти на посредника, които са привеждали парични средства по сметка на трето лице, включително след обаждане от такова, което се представя за служител на КФН - нещо, за което предупредиха и от регулатора.

Често причина за отнемането на лиценз стават и системни нарушения на законодателството или смяна на собствеността, с която дружеството е престанало да отговаря на изискванията, при които е бил издаден лицензът, както неправомерни дейности на член на ръководството й, казаха за "Капитал" от КФН. Обикновено става дума за придобиване на квалифицирано участие в дружеството чрез подставени лица или такива, които за пръв път влизат във финансовия сектор. Така например преди повече от година собствеността в "Бета корп", която е втората компания с отнет лиценз този месец, беше сменена, като в посредника влязоха 11 лица с по под 10% дял, което формално заобиколи и изискването КФН да се произнесе по сделката. Част от новите собственици тогава се свързваха с бившите неуспели купувачи на ПОД "Доверие", които паралелно изграждаха и мрежа от свързани финансови компании. Трябва да се има предвид, че при обжалване на решението на КФН за отнемането на лиценза това не спира изпълнение на принудителната мярка.

Да влезе квесторът

След влизане в сила на решението за принудително отнемане на лиценза на посредника КФН отправя искане до Агенция по вписванията за назначаване на ликвидатор. Финансовият регулатор избира синдик или квестор, който да управлява активите на инвестиционния посредник и да удовлетворява претенциите на клиентите му до ликвидацията, ако се стигне до такава. Той или тя трябва да имат специфични познания и, разбира се, да е лице, различно от управляващите дружеството и лицата с квалифицирано участие в него. При отнемане на лиценз при наличието на данни за неправомерни действия на лицата, управляващи ИП, и при проблеми, свързани с активите на клиенти, КФН назначава квестор, който за периода на квестурата управлява и представлява дружеството. Синдик се назначава, когато има шанс дружеството да бъде оздравено.

Как да се предпазим от измами, когато инвестираме

Квесторът осъществява контакт с клиентите и последните следва да се обръщат към него с оглед уреждане на техните отношения с брокера. До настоящия момент КФН неколкократно е назначавала квестори на ИП с отнет лиценз. Такъв е случаят с "Бета корп", а през миналата година и с "Позитива", което обаче не попречи на компанията да продължи да сключва неправомерно договори. При "Бета корп" квестор е Калин Клисаров.

Най-леките случаи са, когато посредникът доброволно връща лиценза си. По закон това може да се направи единствено след като всички отношения между него и клиентите са уредени и вземанията им са погасени. Тоест в такъв случай няма риск за клиента. Важно е да се знае, че не всеки посредник изчезва от правния мир след отнемането на лиценза му, ако има друга дейност, която запазва.

Под принуда 

При принудителното отнемане на лиценза брокерът е задължен в срок от седем работни дни от узнаването на решението (КФН го уведомява в 7-дневен срок) да уведоми своите клиенти за това решение и за възможността да посочат друг инвестиционен посредник, при който да се прехвърлят техните финансови инструменти, пари и други активи. В срок пет работни дни от изтичането на горния срок посредникът има задължение да прехвърли клиентските активи при посочения от тях друг брокер, който е дал съгласие, или при депозитарна институция. Проверка в сайтовете на "Прогресива" и "Бета корп" към сряда показа, че при първата компания нямаше съобщения за това, а само при втората. С него се приканват клиентите да заявят депозитарна институция или друг посредник, където да бъдат прехвърлени средствата им.

Сравнете възможности за инвестиции

Пред "Капитал" Калин Клисаров заяви, че е разпратил имейли до клиентите на "Бета корп" още в деня след отнемането на лиценза и вече половината от тях са заявили нов посредник за прехвърляне.

Когато някой от тях не даде нареждане за прехвърляне, това става служебно. При финансови инструменти, съхранявани в Централния депозитар, това става чрез откриване на сметка на името на съответния клиент в регистър А и след това с издаване на депозитарна разписка могат да се прехвърлят в ИП, а за паричните средства се открива банкова сметка на името на лицето. По принцип посредникът има задължение да поеме разходите за уреждане на отношенията с клиентите. Освен това КФН обикновено изисква тези разходи по отношение на парични средства, съхранявани по банкова сметка, да се поемат от него за срок от 5 години. В някои хипотези банковата сметка е обща и банката разполага със списък на клиенти, чиито парични средства се съхраняват по сметката. Когато обаче посредникът не предприеме определените в закона стъпки за уреждане на отношенията с клиентите си, КФН налага административни санкции и прилага принудителни административни мерки с оглед уреждане на тези отношения.

Кога влиза фондът за компенсиране на инвеститорите

За отнетия лиценз се уведомяват и Централният депозитар, БФБ и Фондът за компенсиране на инвеститорите, а в определени хипотези и всички кредитни институции. В кои случаи компенсации на инвеститорите се изплащат от Фонда за гарантиране на инвеститорите? Това е възможно при три хипотези: Първо, когато спрямо брокера е открито производство по несъстоятелност, както и когато такова производство е било прекратено по чл. 632 от Търговския регистър – при налично имущество, което е недостатъчно за покриване на разноските. Вторият случай е при трайно влошено финансово състояние на посредника. И третият – когато КФН установи, че активите на клиенти не са по съответните сметки и дружеството е в невъзможност да изплати паричните сметки или да възстанови финансовите инструменти и няма да бъде в състояние да направи това в краткосрочна перспектива. В този случай КФН може да назначи квестор на дружеството. В тези случаи фондът изплаща компенсация в размер на 90% от стойността на вземането, но не повече от 40 000 лв. За да се случи това, клиентите трябва в рамките на 1 година да предявят писмено исканията си. След този срок клиентите могат да търсят защита на правата си по съдебен ред, но шансът да възстановят активите си намалява.

Как да се предпазим от измами, когато инвестираме

Заблуда на клиента с полуимето на посредника

Често след отнемането на лиценз се създават нови компании с имена, близки до тези на действащи посредници или на такива с отнет лиценз. Фиктивно управляващите често са други, като заблудата става чрез регистриране на голям брой дружества със сходни имена. Например "Позитива фронт офис", за което е известно, че извърша дейност, без въобще да има лиценз за инвестиционен посредник. За него КФН предупреди още преди година, че извършва дейност без лиценз. Основният му капитал е едва 100 лв., а собственикът му е 24-годишният Валентин Доцов, показва справка в ДАКСИ. Името е очевидна препратка с аналогия към това на инвестиционния посредник "Позитива", чийто лиценз обаче КФН отне така или иначе през юни миналата година. Друг пример е "Глобал маркетс трежъри фънд", в управата на което участва Кирил Джабаров, добре известен на измамени клиенти на "Глобал маркетс". В случай обаче, че посредническа дейност се изпълнява от дружество без какъвто и да било лиценз от КФН, случаят е в юрисдикцията на прокуратурата.

Източник: www.capital.bg