Някои търговци ограничават правата на потребителите при рекламация на дефектна стока или на отказ от онлайн покупката в 14-дневния срок

Освен големия брой изгодни и дългоочаквани покупки по време на кампанията „Черен петък“, има повишаване на риска от нелоялни практики от страна на търговците. Един от често срещаните капани е да бъдеш обвързан с неизгоден договор – да подпишеш договор за по-дълъг период от време, за да можеш да се възползваш от съответното намаление.

За това предупреди Константин Арабаджиев, член на Комисията за защита на потребителите, съобщава пресслужбата на КЗП. Той обясни, че е важно да се четат внимателно условията, защото има търговци, които се опитват да ограничат някои от дадените по закон права на потребителите - на рекламация в случай на дефект или на отказ от онлайн покупката в 14-дневния срок например.

Според експерта, когато кампанията се е разпространила в нашата страна, хората са купували главно техника и дрехи. С годините това се е променило и днес в рамките на тази инициатива всеки може да се възползва от по-изгодната цена на телекомуникационни  услуги, билети за събития, самолетни билети и най-различни стоки. Но е категоричен, че кампанията може и да крие рискове.

По думите на директора на Европейския потребителски център в България Игнат Арсенов правото да върнеш една стока в 14-дневен срок, да направиш рекламация и да се възползваш от гаранцията, в случай че стоката се развали, са права, които имаме почти във всички случаи, когато пазаруваме онлайн. Изключение правят много малък кръг от стоки, като например храна, бельо, резервация на хотел или самолетен билет.

Арсенов припомни да проверяваме внимателно от кой сайт пазаруваме и дали в него има контакти за обратна връзка, защото понякога се оказва, че интернет страницата е фалшива.

„Ако сайтът е в рамките на Европейския съюз, от Европейския потребителски център можем безплатно да съдействаме. Ако сайтът е извън ЕС, тогава положението става доста по-сложно.  Но потребителите имат няколко опции, съветва експертът. – Първо, трябва да се свържат с търговеца и да изискат от него да им върне парите. В случай че не получат отговор или не могат да се свържат – много често той има само една контактна форма за връзка, няма адрес, имейл – тогава може, ако са платили с кредитна карта, да се обърнат към банката издател. Да оспорят плащането, да поискат съдействието на банката. За тази цел е добре да пазят всички документи във връзка с покупката.“

Арабаджиев и Арсенов призовават всички, които имат съмнение за определени търговци или стоки, да се обърнат към КЗП. При установени нарушения от страна на международни търговци и онлайн платформи в рамките на ЕС, сигнали могат да бъдат подавани на сайта на Европейския потребителски център.

Източник: www.investor.bg