Нова форма на млечна търговия постепенно се разпространява из страната – млекоматите.

Първите апарати за продажба на прясно издоено мляко от месеци действа в град Раковски и се превърна в истинска сензация за хората там. Срещу 1 лв. човек може да получи 1 литър от желаната течност. Клиентът има избор да носи свои съд или да ползва заредените за тази цел бутилки. Хигиената е безупречна, както и качеството на млякото, смятат жителите на градчето. Температурата се проверява автоматично от софтуер на всеки 20 минути. Компютърната програма не позволява изтичане на мляко, ако е налице покачване на температурата на млякото.

С вграден SMS-модул в мобилния си телефон фермерът - собственик на млекомата, редовно получава информация за състоянието на автоматичната си крава.

Млекоматът продава свежо прясно мляко, охладено веднага след доенето до 4 градуса - с качество, отговарящо на всички европейски изисквания.

Това мляко не е стерилизирано или пастьоризирано, затова в къщи купувачите непременно трябва да го сварят.

Новият тип търговия е породена от ниските изкупни цени, които принуждават млекопроизводителите да търсят преки пътища към потребителите - без посредници.

От миналата година в Европа тази търговия набира все по-голяма популярност.

След Италия, Германия, Франция, Испания, Австрия и Швейцария, произведените в Швейцария автоматични крави започват своето триумфално шествие и в други европейски страни. Млекоматите никнат като гъби след дъжд в големите търговски центрове, в магазини, на бензиностанции или направо на улиците на Словения, Словакия, Чехия, Полша, Латвия и Русия.

В Европа дневното потребление на свежо мляко от един млекомат надхвърля 300 л.

До края на 2009 г. в Словения са инсталирани 14 млекомата: 3 - в столицата Любляна, и 11 - в други словенски градове.1 л свежо мляко в млекомата струва 1 евро.

Според критиците на този нов тип търговия млекоматите имат повече недостатъци, отколкото предимства.

Ако млекоматът е разположен на прекалено голямо разстояние от фермата, то от печалбата ще трябва да се приспадат и разходите по транспортирането. А по всяка вероятност печалбата няма да бъде чак толкова висока. Опонентите обаче контрират, че пастьоризираното мляко в тетрапакови опаковки е мъртъв продукт - обикновено то е обезмаслено, а именно мазнините са носители на вкусовите качества на млякото.

На българския пазар вече има и компании, които внасят тези автомати. Те са италиански с 12 месеца пълна гаранция. Подходящи за инсталиране на закрито, различни начини на плащане ( с монети или кредитен ключ ), контрол на температурата. Оборудвани са с резервоар от неръждаема стомана с вградена бъркалка за регулирано разбъркване на млякото и самозасмукваща помпа с контролирана скорост за да се избегне образуването на пяна. Резервоара е херметически затворен и е на колелца за по - лесно придвижване до мястото на зареждане и измиване. Автоматите са с вместимост 120 или 300 литра, като тези от 300 литра са с 2 резервоара. Цените са съответно за 120л. - 9000 евро, за 300л. - 17000 евро. Цените са без ДДС, срока на доставка е 4 - 6 седмици. Плащането е 20% при поръчка и остатъка преди експедирането от Италия.

Автор: Явор Иванов, www.economynews.bg