Всички канали на "Дискавъри" у нас - 6 на брой, са спрени от мрежата на най-големия кабелен оператор у нас "Близу" вече повече от половин година - от юли 2012 г. Съвсем скоро спря и каналът за класическа музика Меzzо, а дни по-късно - "Метро Голдуин Майер", който е за стари филми. Някои абонати вече нямат и музикалния VH1.

А вместо всички тях пускат къде чалга, къде готварски. Зрителите нямат думата при промените в пакета телевизии, нищо че са платили за тях и дори са подписали договор с изброените програми.

Историята с "Дискавъри" се случи, защото двете компании не се разбраха за цената, на която уникалното тв съдържание да бъде купувано от оператора. Неговата единствена задача е да доставя това съдържание до абонатите си.

Компанията обаче еднолично решава, че цената е висока, и отрязва достъпа на зрителите до "Дискавъри".

Между другото рейтингите на "Дискавъри", както и на още няколко научнопопулярни канали като "Нешънъл джиографик" и "Хистъри" примерно са доста високи за България. В измерванията те обикновено влизат в графата "други", тъй като не плащат за данните. Нямат нужда, защото се издържат от такси, а не от реклами.

А и централите им обикновено са в Букурещ, а не в София и ако им трябват реклами, ги набират на световно ниво, не на регионално.

И все пак рейтингите показват, че графата "други" съперничи с гледаемостта на големите ефирни телевизии у нас. Т.е. не са за пренебрегване, защото зрителите ги искат.
В последните си работни дни парламентът се опита да помогне точно на зрителите, като вкара поправки в Закона за защита на потребителите. Според тях всеки абонат трябва да бъде уведомяван при сваляне или добавяне на нов канал и да се подписва за това на хартия.

Да, но кабелните оператори не се интересуват от желанията на зрителите, а само от парите им.

Не може, ще има прекалено много бумащина, ако трябва да се подават по 300 000 декларации от клиенти, колкото например имали някои оператори, написа в отворено писмо Асоциацията на кабелните оператори. Подобно безочливо отношение към зрителя, който си плаща, съществува от зората на кабелните оператори, та до днес. Сякаш е възможно да си платиш в магазина за сирене, а те да ти дадат близалка с обяснението, че не могат да мерят на всеки по 250 грама.

Крайно време е у нас да се въведе възможността всеки сам да подреди свой пакет от желани телевизии и да плаща само за тях. На подобни предложения кабеларките отговарят, че никъде по света нямало по-евтини такси и за 30-ина лева, видите ли, получавате над 100 канала. Кой обаче ги гледа, след като повечето от тях са чист пълнеж?

Клиентът на практика изобщо не се интересува спорят ли Би Ти Ви и "Булсатком", както беше през последните дни на декември миналата година, и защо "Близу" не иска да пуска "Би Ти Ви Лейди" (подобно нещо се случи при старта на канала). Това са търговски спорове между компании. Но не може да дръпнеш шалтера на Би Ти Ви, защото на теб не ти изнася, след като си получил пари от клиентите да им я препредаваш.

Асоциацията на кабелните оператори се възмущава и от друго нещо - не иска "компетентен орган", както е записано в новите предложения за ЗЗП, да може да разваля договорите между компанията и клиента. Този орган не бил съд. А защо трябва да е, нали в търговското право винаги има арбитраж, който може да реши спора между два субекта, без да се стига до съд? Такъв орган дори е много нужен, вместо гражданите да бъдат принуждавани да ходят до съда всеки път, когато онези решат да спрат "Дискавъри" примерно.

Не е ясно дали поправките в закона ще бъдат приети, но е пределно ясно, че отношението на търговците към хората трябва трайно да се промени. Да, вземаш парите на клиентите си, но те не ти ги дават, за да имаш скъпа кола и хубави костюми, а за да си свършиш работата и да им доставяш качествена телевизия. Така че епистоларните упражнения са напълно излишни, когато говорим за правата на гражданите.

Източник: www.24chasa.bg

Сравнете всички оферти за Интернет, Телевизия и Телефон