теми
ИПОТЕЧНИ КРЕДИТИПОТРЕБИТЕЛСКИ КРЕДИТИБЪРЗИ КРЕДИТИКРЕДИТНИ КАРТИСРОЧНИ ДЕПОЗИТИ

Онлайн търговията с нови правила


0 гласа733 прочитания

Новите правила за правата на потребителите целят да гарантират по-добра защита на онлайн купувачите и да повишат доверието на потребителите при покупки в други страни от ЕС. Депутатите приеха днес поправки към законодателното предложение по темата, но решиха да отложат крайното гласуване на закона и да върнат въпроса в парламентарната комисия, с цел да се постигне споразумение с държавите членки. Това съобщи пресцентърът на Европарламента. Промените към законодателното предложение, което според депутатите трябва да обхваща почти всички продажби, независимо дали се извършват в магазин, чрез пощата, по телефон или в интернет, бяха одобрени днес. На базата на така гласувания текст сега преговарящите от ЕП начело с докладчика Андреас Шваб (EНП, Германия), ще се опитат да постигнат споразумение със Съвета. Законодателното предложение трябва да осъвремени съществуващите правила, като същевременно вземе предвид нарастването на продажбите в интернет и да осигури по-добра защита за онлайн потребителите. Измененията в правилата, както бяха гласувани днес в европарламента, ще засилят чувствително правата на потребителите по отношение на информацията, доставките и анулирането на договорите, като в същото време ще изяснят правилата при дигитално сваляне в интернет и ще намалят бюрократичните тежести за малките и средни предприятия.

ПРАВО НА ИНФОРМИРАН ИЗБОР

За потребителите трябва да бъде ясно от кого и какво точно купуват, както и колко ще бъде крайната цена, когато пазаруват онлайн или поръчват от каталог. Името и адреса на продавача трябва винаги да бъдат ясно посочени, настояват депутатите.

Новите правила за информацията трябва да сложат край на скритите такси, като например при т.нар. предварително отбелязани полета, които понякога се използват при продажби в интернет. В допълнение, купувачът трябва изрично да е приел крайната цена, преди продажбата да е завършена.

ДОСТАВКИ И ОТГОВОРНОСТ ЗА КОЛЕТА

Всяка стока или услуга, поръчана от разстояние, трябва да бъде доставена на купувача в срок от 30 дни, като в противен случаи потребителят има право да анулира покупката, подчертават депутатите. Продавачът носи отговорност при повреда или загубване на продукта по време на доставката.

СРОК ОТ 14 ДНИ ЗА ОТКАЗ ОТ ПОКУПКАТА

Новите правила определят 14-дневен срок при покупките от разстояние и тези извън търговските обекти (при които потребителят не може да види стоката, преди да я купи), по време на който клиентът може да промени своето решение и да анулира покупката. Ако купувачът прецени, през този период той може да върне стоката по каквато и да е причина. Ако цената на продукта е повече от 40 евро, то продавачът трябва да поеме разходите по връщането на поръчката. Всички платени разходи трябва да бъдат възстановени на купувача в срок от 14 дни след анулирането на покупката. Потребителят от своя страна трябва да може да докаже, че е върнал стоката, се казва в едно приетите от депутатите изменения. Ако продавачът не е информирал потребителя за правото на отказ, срокът за анулиране трябва автоматично да се удължава до 3 месеца, включително при промоционални продажби по домовете и онлайн търгове, съгласно предложението на Съвета. Според европарламента този срок трябва да бъде една година. Като цяло, предложението за ново законодателство цели да запълни една празнина в европейските правила, като включи към правото на отказ промоционалните продажби по домовете и онлайн търговете. Въпреки това, закупените стоки на търгове могат да бъдат върнати, само ако са закупени от професионален продавач, а не от частно лице. Дигитални продукти, като музика, филми или софтуер, ще бъдат освободени от прилагането на правилото за връщане. Покупката ще бъде смятана за завършена, в момента в който започне свалянето по интернет.

БЕЗ ДОПЪЛНИТЕЛНИ ТЕЖЕСТИ ЗА МАЛКИТЕ ФИРМИ

За да се избегне създаването на ненужни административни тежести за кварталните магазини или хората, извършващи различни поправки по домовете, парламентът гласува за изключването от правилата за информация на "всекидневните услуги", при които стоката или услугата се доставят "незабавно". При "смесени договори", включващи продукти и услуги, например когато стъклар сменя счупено стъкло с ново (при цена под 200 евро), информацията за потребителите не трябва да бъде изрично написана, а може да бъде съобщена устно, гласи друго предложение. При спешни ремонтни дейности, като например спукана тръба за вода, 14-дневният срок за отказ е ненужен и не трябва да се прилага, според еврод (бел. ред. евродепутатите.)

Автор: www.economynews.bg
Свързани теми