Шестокласниците трябва да могат да съставят семейния бюджет

Децата в шести клас ще трябва да разработват варианти за семеен бюджет, а в осми клас да знаят как се създава и управлява фирма. Това е заложено в проектите за нови учебни програми по "Технологии и предприемачество", качени на сайта на МОН. Миналата седмица имаше куп дебати по проблемите, свързани с новостите в учебните програми по литература и история. Заради това обаче в публичното пространство все още не са обсъждани програмите по останалите учебни предмети.

Акции, облигации и кредити не би трябвало да са тайна за учениците от осми клас, които ще учат по новите учебни програми. Новият предмет "Предприемачество" влиза още от първи клас, като децата постепенно ще усвояват знания както за труда и технологиите, така и за основните икономически понятия, с които борави обществото.

Във втори клас децата ще учат как се работи в екип, както и за необходимостта от заплащане на видовете труд. В програмите е записано, че те "прилагат основни правила за работа в екип" и познават популярни професии. На тази възраст хлапетата ще получават знания и за това как се борави с основни битови електроуреди като прахосмукачка и сешоар. Те ще трябва да могат да "свързват изразходването на парите в семейството с потребности и желания".

В шести клас в програмите е заложено децата да могат да изчисляват себестойност и да правят семеен бюджет. Те ще трябва да могат да предложат и варианти за свой принос за увеличаване на доходите в семейството, както и да изчисляват енергийните разходи у дома. Освен това тук се усвояват и начините за приготвяне на ястия чрез пържене и задушаване. Ще се учат и как се отглеждат плодове, зеленчуци и животни в малка ферма.

В осми клас икономическите понятия, които тийнейджърите трябва да усвоят, се увеличават значително. Сред термините, които трябва да знаят, вече фигурират "пазарна икономика", "планова икономика", "предприемаческа инициатива", "кредит". Авторите на програмите са записали също, че учениците трябва да "познават основните правни форми и възможности за организиране на фирма". Освен това трябва да придобият умения и за нейното управление. Учениците ще посещават стопански организации, но освен това ще трябва да работят и по малки учебни проекти, както и да търсят и предлагат идеи за собствен бизнес. Програмите предвиждат 15-годишните да се "ориентират в планиране, организиране, ръководство и контрол на бизнеса", да работят в екип и да "проучват бизнес средата". Освен това те трябва да могат да обобщават и интерпретират резултати от маркетингови проучвания. Според програмите учениците ще трябва и да могат да се ориентират във видовете икономически системи и да знаят що е пазарен механизъм

Предвидено е те да могат да "разграничават видовете спестовни сметки и видовете кредити", както и да правят разлики между "акции, облигации, кредити". 15-годишните трябва да могат и да изработят и профил на успешния предприемач. Записано е също, че те "разграничават своя тип личност и това какви професии им съответстват".

В първи клас ще знаят как да спестяват

Как се спестява и какво е значението на спестяването и даряването. Това пък е заложено в програмите по "Технологии и предприемачество" на първокласниците. Най-малките ученици ще трябва също да могат да назоват стоки и услуги, както и да разбират необходимостта от финансови средства за закупуването на стоки. Освен това ще трябва да могат да разграничат "нужда" от "желание".

Също в първи клас ще ги обучават на това, колко необходимо е да се пести енергия, както и да боравят безопасно с инструменти. Те ще трябва да могат да конструират изделия от готови елементи и да опознават начините за предварителна обработка на хранителни продукти. В този клас децата се запознават и с понятия като "работно място" и "план за работа".

Източник: www.standartnews.com