Новият застрахователен кодекс може да накара отделни компании да вдигат леко цените, но борбата за клиенти ще възпира ръста

Задължителната застраховка "Гражданска отговорност" със сигурност ще поскъпва и вероятно след няколко години цената й ще е по-близка до западноевропейските нива. Това обаче няма да се случи изведнъж и със сигурност новият проект за застрахователен кодекс не може да доведе до рязко покачване, коментираха застрахователи пред "Капитал Daily". Първо, защото и сега високите обезщетения не се присъждат. И второ, конкуренцията между компаниите ще ограничи ръста.

В края на миналата седмица бяха публикувани отделни прогнози за 20-30% увеличение заради изискванията на бъдещия кодекс. Според застрахователите това е доста пресилено и пазарът няма как да поеме толкова силен ръст. Дори да има повишение на тарифите, то едва ли ще е с повече от няколко процента. Освен това не може да се обобщи, че за всички ще има увеличение – за някои шофьори застраховката може да поскъпне с 10%, за други с 5%, а за трети да не се промени. Поевтиняване за който и да било тип клиенти застрахователните компании не прогнозират. Представители на отделни компании смятат, че е възможно да има забележимо покачване скоро след като новият кодекс влезе в сила, и от думите им личи, че планират такова. Проектът беше приет от Министерския съвет в сряда и през есента ще се разисква в парламента. В него се залагат по-високи лимити за обезщетения при катастрофи – 10 млн. лв., независимо от броя пострадали. Сега той е 1 млн. лв. за един пострадал и до 5 млн. лв. за двама и повече.

В борба за клиенти

За миналата година пазарът на задължителната полица е бил 550 млн. лв., което е близо 40% от общото застраховане (премии за 1.434 млрд. лв.). Силно конкурентната среда е показала, че застрахователните компании държат до последно тарифите си на възможно най-ниско ниво и никой не увеличава цената рязко над тази на останалите. Причината – тогава клиентите просто ще се преместят другаде. Автомобилната "Гражданска отговорност" е задължителна за всички моторни превозни средства. Тя покрива обезщетения за материални щети и пострадали при катастрофи, като плащането е от застрахователя, чийто клиент е причинил инцидента. После по желание застрахователят може да си търси парите от виновния водач.
 
Според изпълнителния директор на "Алианц България" Пламен Ялъмов общо увеличение на тарифите може да се очаква, но то ще е малко. За повишение, но в по-дългосрочен план, говорят и от "Бул инс", от "Армеец" също смятат, че цената сега е много ниска и трябва да се вдигне. От "Евроинс иншурънс груп" виждат "достатъчно основания" за поскъпване, но такива има от години, а цената стои на едни нива, отбелязват от застрахователния холдинг. Същото е мнение и на Данчо Данчев, председател на Асоциацията на българските застрахователи, с уточнението, че това е лично негова позиция. Орлин Пенев от Националното бюро на българските автомобилни застрахователи смята, че силната конкуренция и страхът да изгубят клиенти ще спрат всеки опит за по-сериозно повишение на тарифите.
 
Законът щедър, съдът - не

"Ако вземем предвид само нормативните промени, които се очакват, трябва да се вдигне цената за презастраховане, тъй като горната граница за обезщетения ще се качи на 10 млн. лв.", обясни Ялъмов. Поскъпването на презастраховането е възможно, но не задължително, стана ясно от думите на изпълнителния директор. Презастрахователите вземат предвид много фактори, включително съдебната практика при присъждането на обезщетения в съответната държава. Тя показва, че в България за ранени при катастрофи или за отнет човешки живот няма практика да се определят масово обезщетения дори и близо до сегашния горен лимит. Обичайно те са по 100-200 хил. лв. и няма изведнъж да станат много високи, тъй като съдът отбелязва и доход, и стандарт на живот на загиналите и ранени – ако те са далеч от западноевропейско ниво, няма как обезщетенията да са като във Франция или Германия например.
 
Според Ялъмов може да има леко увеличение, което да доведе до 4-5% ръст в крайната цена на "Гражданска отговорност", в някои случаи може и повече, но ще е едноцифрено число. Освен това всеки застраховател си има индивидуални тарифи според региона, автомобила, възраст на собственика, опит.

Директорът на "Алианц" смята, че при "Гражданска отговорност" има два основни проблема, които не са решени, а са задълбочени с новия застрахователен кодекс – единият е сключване на застраховка на колата, а не на съответния шофьор. Вторият е забраната полицата да се сключва изцяло онлайн. Досега това не е изрично забранено, но заради стикерите и хартиените документи електронното сключване е само частично. С новия кодекс то изрично се забранява, противно на практиката във всички останали държави от ЕС.
 
"Зелената" причина

Ялъмов и други застрахователи допускат, че е възможно да има увеличение за някои шофьори заради изискването сертификатът "Зелена карта" вече да се издава напълно безплатно. Преди повече от година Комисията за финансов надзор изрично забрани "Гражданска отговорност" да се оскъпява за шофьори, които пътуват в рамките на ЕС. Това означаваше издаване на безплатен сертификат, ако клиентът поиска, за пътуване в съюза. Сега пари няма да се събират и ако автомобилът излиза в която и да било държава от договора за "Зелена карта", включително Сърбия, Турция, Македония.

Според Стоян Проданов, изпълнителен директор на "Бул инс", голямата промяна е била с еднаквата цена за България и останалата част от ЕС. Тогава цената не се е вдигнала сериозно и не може да се очаква да се случи сега. "Много малко са случаите да изплащаме обезщетения за инциденти извън ЕС", обясни той. Голямата част от катастрофите от българи се случват в Испания, Италия и Гърция, които са част от съюза. Според Проданов няма пряка зависимост между новия кодекс и цената на застраховките. От една страна, повишение трябва да има, защото "Гражданска отговорност" все още е много по-евтина, отколкото в други държави от ЕС. От друга, благосъстоянието на хората в България масово е ниско, а борбата за клиенти не позволява по-сериозна крачка нагоре, смята Проданов. 

Цветанка Крумова, изпълнителен директор на "Армеец", смята, че цената трябва да се покачва, защото обезщетенията растат, а с безплатната "Зелена карта" вече няма да могат да тарифират различно в зависимост от това къде се използва колата. Тя обаче не иска да прогнозира с колко може да се вдигне тарифата. "Това е пазар", коментира Крумова. Фактор за ограничение на повишението са силната конкуренция и ниските доходи според нея. 

Рискът от загуби

"За мен има достатъчно основания "Гражданска отговорност" да поскъпне, но те не са свързани с новия кодекс, а с рисковете", коментира Кирил Бошов, председател на управителния съвет на "Евроинс иншурънс груп". Той поясни, че е не е привърженик на дискусията "15-20% ръст", тъй като е важно повишението да е в категориите, които са по-рискови. Бошов отбеляза, че когато се погледнат резултатите на компаниите – загуба от основната дейност в последните години, е ясно, че това е пряко следствие от небалансирани цени.
 
Данчо Данчев също посочи, че в последните пет години има поне три предпоставки за вдигане на цената, но вече се е предал пред невъзможността това да се случи. Причината – битката за клиенти. Трите предпоставки са загубата на компаниите от "Гражданска отговорност", трупането на все по-големи резерви, за да се поемат плащания, и повишението на обезщетенията с по 20-30% всяка година. Данчев смята, че безплатната "Зелена карта" няма да има влияние върху цената, тъй като българите, заради които се плащат обезщетения в чужбина, пътуват в ЕС и няма проблеми в Сърбия, Македония или Турция например.

Източник: www.capital.bg


Сравнете всички оферти за застраховки