Въпросът ми е свързан с правата, които имам, след като беше извършена злоупотреба с банковата ми карта и неизвестно лице е изпършило онлайн плащане с моята дебитна карта


0 гласа4041 прочитания

Здравейте, Въпросът ми е свързан с правата, които имам, след като беше извършена злоупотреба с банковата ми карта и неизвестно лице е изпършило онлайн плащане с моята дебитна карта. Веднага щом установих източването на всички налични пари в сметката ми, информирах за това обслужващата банка и подадох жалба. От банката ми завиха, че ако бъде доказано, че не аз съм направила плащането, ще ми бъде възстановена само част от сумата, тъй като до 300лв. банката не носи отговорност. За мен това е абсурдно, тъй като източената сума е 820 лв и плащането е било еднократно, а не виждам къде в закона се споменава за споделяне на отговорността между потърпевшия (300лв) и банката (останалата сума). Моля ви за съвет как да постъпя в тази ситуация. Вярвам, че ако не си знаем законните права е трудно да бъде постигната някаква справедливост. Благодаря предварително. С уважение, Ина
Свързани теми
Свързани ключови думи

Коментари и отговори

Здравейте,

Този тип отношения са уредени със Закона за платежни услуги и платежните системи. Така например при неправомерно източване на карта или банкова сметка най-важно е да се докаже пред издателя й, че картата е използвана неправомерно. Също така информационно-счетоводната система на доставчика и за системата за картови разплащания (БОРИКА) не разграничават дали транзакциите са извършени с истински или такива с подправен платежен инструмент. Реално е много трудно понякога да се докаже самата злоупотреба. Според Закон за платежните услуги и платежните системи при неразрешени платежни операции банката не е длъжна да възстановява суми, ако те не надвишават 300 лв. (Чл.58 ал.1). В случай, че не получите отговор от банката – издател или пък той не Ви удовлетворява, следващата стъпка е да се обърнете към Помирителна комисия за платежни спорове. След запознаване със случая, до един месец Комисията трябва да представи помирително предложение. Комисията е независим орган и има за цел да съдейства за разрешаване на спора между страните. Тя обаче не замества съдебните дела, а цели извънсъдебно разрешаване на спорове между страните. Всяка засегната страна сама преценява дали да отправи жалба към Помирителната комисия или да се обърне към съда. Ако обаче страната отправи възражението си пред съда тя губи възможността спора да бъде разрешен от комисията. 

Начините, по които бихте могли да се защитите от злоупотреби със сметката Ви са следните няколко:

- внимателно следете точно с каква сума давате съгласието си да се завери сметката;
- ползване на т.нар. „предплатени карти”, които са все още новост за българския банков пазар;
- честа смяна на паролата за достъп до Интернет банкирането на банката, в която имате сметка;
- ползване на пасивно Интернет банкиране;
- използване на услугата „SMS уведомяване”
- редовно проверяване на онлайн сметките (поне веднъж месечно)
- редовно проверяване на разпечатките за транзакциите, които банката издава, с цел сверка на това дали преводите са легитимни;
- избягвайте да предоставяте всякаква лична и финансова информация по мейл, дори и на финансовата институция, в която имате сметка/ и.

Надяваме се, че сме били полезни.

Поздрави,

Екипът на МОИТЕ ПАРИ 

Ще си позволя да опонирам екипа на Моите пари. 1) Членът, който цитирате в закона се отнася само за случаите, в които картата е била открадната или загубена !!! 2) Според същия закон, не клиента трябва да доказва правотата си, а банката трябва да доказва неправомерност (чл. 56 ал. 1) Моят съвет към пострадалите. Запознайте се с правата си по закон: чл. 53 - 58 http://www.bnb.bg/bnbweb/groups/public/documents/bnb_law/laws_payment_services_bg.pdf Съвет към пострадалата Ина - ако сте била изряден ползвател на картата си, не сте я губила и е още у Вас - имате всички основания да претендирате ЦЯЛАТА СУМА да ви бъде върната... Поздрав: Александър
Много благодаря за съветите и коментарите! За щастие в моя случай не се наложи да си търся допълнително правата. Около месец след като подадох жалба, от банката ми възстановиха цялата оспорвана сума. За съжаление не установих какво е основанието за възстановяването на парите, тъй като не получих никакво обяснение от страна на банката. Може би в хода на разследването са установили моята липса на вина :)Във всеки случай, вече съм абонирана за смс-известяване за изходящи транзакции. Направих си и нова дебитна карта, която се ползва с повече защити при плащания онлайн - с допълнителна парола за сигурност, която не е изписана на самата пластика. Препоръчвам на всички да предприемат подобни мерки за сигурност! Още веднъж - благодаря! Ина